Dudliho zápisky Patagonia 98 · Sikkim 99 · Peru 2000 · Karibik 2002 · Barma 2002 · Irán 2003

Grenada - St.George´s - streda 6.3.2002

Hneď ráno prirážame s našou Laurentziou k mólu vedľa lambiho reštaurácie a tankujeme vodu do lodných nádrží. U Lambiho kupujeme ďalší tovar na plavbu. Strojček na karty mu záhadne nefunguje, asi potreboval cash, tak platíme 175 USD Lambimu v hotovosti a pripravujeme sa na plavbu. Všetci okolo nás sú priatelia, usmievajú sa na nás, zdá sa, že je pohoda.

Po dotankovaní vody nám vystavujú účet, ale očakávaná suma je takmer dvojnásobná, ako sme očakávali. Keď to reklamujeme, zistíme, že oni kalkulujú odpočet galónov vody z úplne iného počiatočného stavu vodomeru, ako bol na začiatku, keď sme začali vodu čerpať. Žiaľ, naivne sme sa domnievali, že ak si verbálne s domorodcami potvrdíme počiatočný stav tachometra, tak ho počas tankovania "nezabudnú". Bolo to tvrdenie proti tvrdeniu, ale nedali sme sa, bolo to jasné klamstvo a primitívna finta z ich strany, nehovoriac o tom, že deklarovaná cena za vodu, ktorú sme boli ochotní zaplatiť bola aj tak zbojnícky vysoká. Ako jednáme o cene za vodu, príde iná partia a pýta si od nás peniaze za zeleninu, ktorú najprv deklarovali, že je od Lambiho, a že sme to zaplatili v rámci nákupu, keď tu zrazu prišiel chlapík s člnom a tvrdil, že zelenina je jeho a že chce za ňu peniaze. 3 vrecúška zeleniny - rajčiny a papriky - vyčíslili na 30 USD. Žiaľ, túto luxusnú značkovú zeleninu vrátiť nevieme, lebo už bola čiastočne spracovaná na šalát, s čím predajcovia samozrejme rátali. K tomu ešte dohadujeme cenu za bóju, lebo deklarovaná cena zo včera bola pre nás neakceptovateľná. Z pohodičky u Lambiho nastal zrazu komplikovaný obchodný trojprípad. Uvedomujeme si všadeprítomnosť zohranej mafie, nemajú čo stratiť, iba získať, používajú svoje overené finty a číhajú na každé zaváhanie cudzinca ako pirane (dravé ryby v Amazonke). Nakoniec zjednávame nejaké kompromisy, domorodci sa tvária klasicky nevľúdne a nahnevane a my radšej neprerátavame sumár dolárov, ktorý sme nechali na tomto malom a chudobnom ostrove. Nech padnú Lambimu a jeho najbližším na úžitok. Lambi milujem Ťa, Lambi si najlepší, Lambi si jediný ...

S pocitom sklamania ale aj úľavy opúšťame prístav Clifton a ostrov Union. Bola to riadna lekcia. Za prístavom nás ešte dobieha černoch z bójky a chce od nás doplatok za včera. Vysvetľujeme mu, že sme to doplatili Lambimu a posielame ho za ním. Nadávajúc sa od nás vzďaluje preč. Sme presvedčení, že tu sa už na spiatočnej ceste určite nezastavíme.

Veliaci dôstojnék Nastavujeme kurz na ostrov Grenada a jeho hlavné mesto St.George´s. Kapitán zaviedol na lodi funkciu veliaceho dôstojníka. Na dnešný deň je veliacim dôstojníkom Cyro. Pod jeho velením vyťahujeme plné plachty. Po pár míľach sa mení počasie, blíži sa dážď. Pri manipulácii s hlavnou plachtou sa nám v strednej výške sťažňa rozviazal tzv. Lazy Jack (= pomocné šnúry, uľahčujúce klasické refovanie t.j. kasanie hlavnej plachty na rahno). Kapitán to skúša znova zaviazať. Osobným nasadením počas jazdy s pomocou posádky, ktorá mu dáva rabaka, opravuje uvoľnené šnúry vo výške 2 metre nad palubou. Akcia bola na tretí pokus úspešná aj vďaka vladovej udici, Lazy Jack je opäť plne funkčný.

Pozorujeme pobrežie Grenady. Je to krásny kopcovitý a zelený ostrov. Údajne sa na tomto ostrove mal niekedy zdržiavať a skrývať pred zákonom aj Ivan Lexa, možno ho tam ešte stretneme. Pred vstupom do St.George´s obchádzame 2 veľké výletné lode panelákovitého typu a tretiu vidíme kotviť priamo v prístave. St.George´s je z mora veľmi malebné mesto. Hádžeme kotvu v prístave medzi jachtami, dno je veľmi bahnité, kotva zle drží. Na večeru robíme bravčové mäso z konzervy a k tomu pijeme pohár vína. Ľubo počas dňa zakopol o skrinku a spôsobil si nepríjemný výron na narte. Kapitán sa večer rozhodol, že sa pokúsi vybaviť colné odbavenie a získa do našich pasov ďalšie exotické razítka. Sám odchádza do prístavu. Rado loví z lode ryby a podarilo sa mu uloviť polmetrového dravca iba na chleba. Ďalšia ryba mu utiekla, už keď bola na silóne.

Keď sa kapitán nevracia už viac ako hodinu rozhodujeme sa spraviť výsadok. Cyro nás vezie v člne ku brehu a traja ideme hľadať kapitána. Stretávame sa pri policajnej stanici vedľa požiarnej zbrojnice v prístavnom zálive. Kapitán stále čaká na migračného pracovníka. Onedlho prichádza mikrobusom mladý černoch vo futbalovom tričku sýtozelenej farby s veľkým nápisom na chrbte "IMIGRATION". Nasadáme do mikrobusu a vezie nás nad mesto do nejakej vládnej budovy, kde hodinu s kapitánom vypisujú formality, za ktoré zinkasuje 8 USD. Dolár na hlavu, po pracovnej dobe, to nie je až také strašné. Budova je prudko klimatizovaná, je nám tam zima. Potom nás odvezie naspäť k našej lodi, kde dávame znamenie na Cyra, aby pre nás prišiel s člnom. Sme trocha znechutení, že sme investovali 3 hodiny do tejto zbytočnej procedúry ale je to zároveň naša ďalšia skúsenosť.

Večer zakončujeme komorne na lodi. S kapitánom a Ľubom sme vytvorili mariášový tím. Ide mi karta.